Cusco & Salkantay & de kers op de taart - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Dirk-Jan en Ingeborg - WaarBenJij.nu Cusco & Salkantay & de kers op de taart - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Dirk-Jan en Ingeborg - WaarBenJij.nu

Cusco & Salkantay & de kers op de taart

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan en Ingeborg

27 Juli 2014 | Peru, Machu Picchu

Hallo!

We leven nog en hebben het gehaald!!
Dinsdag zijn we eerst rustig cusco gaan verkennen en zijn we langs de organisator van onze trekking geweest voor de briefing. Helemaal fit waren we nog niet maar het moest maar langzaam beter worden. Nadat we eerst smorgens de was hadden gedumpt zijn we naar het Inka museum geweest. In dit museum werden heel veel archeologische vondsten uit de Inka tijd tentoongesteld en werden de verschillende tijdsperiodes uit de inkatijd toegelicht. Daarnaast lieten ze zien wat er voor flora en fauna was in de verschillende regios van het inka rijk. Dit was erg interessant. In de middag hebben we ons maar bezig gehouden met het overpakken van onze spullen voor de trekking.
De volgende ochtend moesten we om 4 uur klaar zitten om te starten met onze trekking van 5 dagen naar Machu picchu. Vroeg opstaan dus!
Uiteindelijk vertrekken we om 430 uur in het donker uit cusco om uiteindelijk om 8 uur te beginnen aan de wandeling. Voor de eerste dag staat er 12 km op het programma waarbij we zullen stijgen naar 3800m voor het basiskamp en dan nog een wandeling naar een meer op 4200meter waarna we terugkeren naar het basiskamp. Dit was wel even wennen in het begin. De lucht is hier toch wel ijl waardoor je al staat te hijgen als een paard als je alleen al kijkt naar de helling waar je tegenop moet lopen. Bij aankomst in het kamp kregen we een uitgebreide warme lunch voorgeschoteld maar Ingeborg voelde zich nog helemaal niet lekker dus bij het zien en ruiken van al het eten vloog bijna alles er weer uit. Na een paar happen soep dus maar gestopt met eten en even gaan liggen. Uiteindelijk was het na een uur iets beter en zijn we alsnog allebei naar het meer gelopen. Savonds weer uitgebreid te eten gekregen en om 20 uur allemaal ons bed in gegaan want de volgende ochtend om 5 uur moesten we al weer eruit om aan de zwaarste dag van de trekking te beginnen. We zouden in totaal 800m gaan stijgen en 1700m gaan dalen die dag. Die nacht is het erg koud geweest (circa min 10 graden) dus de volgende ochtend opstaan uit je warme slaapzak was even slikken. Uiteindelijk om 615 uur begonnen aan de beklimming naar het uitkijkpunt op mount Salkantay op 4650m waar we uiteindelijk 4 uur later aan kwamen. Daar hebben we een offer gebracht aan alle Inka berggoden rond de pas. Daarna moesten we eerst weer 800m afdalen voor we lunch kregen. Toen we daar eenmaal waren. waren we echt toe aan een flink bord eten. Ingeborg werd nog steeds misselijk van eten dus heeft de beklimming op 20 gummieberen gedaan maar kon gelukkig tijdens de lunch wel goed eten zodat ze energie op kon doen voor de overige 900m afdaling. Toen we op de tweede camping waren, waren we allemaal heel blij dat we er waren. De wc was helaas nog primitiever dan op de vorige campingplaats want hier hadden ze geen deuren maar gewoon een regenponcho uitgevouwen voor de deur hangen. Je kon dus door het hoofdgat kijken of er iemand op de pot zat! Nou goed jullie zullen begrijpen, lekker naar de wc gaan is dat niet maar goed we hebben het overleefd en de volgende dag zijn we verder gegaan met onze afdaling door de jungle richting de warmwater bronnen. We hielden onszelf lekker met het idee dat we smiddags in de bronnen konden plenzen maar dit werd uiteindelijk pas tegen 18 uur dus toen was het al zo goed als donker. Toch was het wel even lekker om je benen in warm water wat te kunnen laten ontspannen en vooral voor het eerst in 3 dagen weer eens een beetje schoon te worden want we konden al 3 dagen niet wassen of douchen. De camping hier was een feestcamping want iedereen was daar bijna klaar met zijn of haar trekking aangezien iedereen de volgende dag richting het dorp aan de voet van machu picchu zou lopen en daar in een hotel zou slapen. De volgende ochtend stond er eerst zip lining over de jungle op het programma en daarna moesten we nog 2,5 uur richting het dorp lopen waar we in een hostel zouden slapen. De zip lining was heel gaaf. Je gaat dan in een tuigje en zoeft dan over een kabelbaan naar beneden over de toppen van het bos. In totaal waren er 6 kabelbanen die we allemaal hebben gedaan. Dirk jan kon goed remmen dus die landde elke keer heel mooi op het platform. Ingeborg niet zo. De eerste keer strandde ze 3 meter voor het platform omdat ze te vroeg remde en de andere keren sloeg ze zo ongeveer te pletter tegen de wand omdat ze te laat of te zacht remde. Na de lunch zijn we toen begonnen aan onze wandeling naar het dorp. Hierbij liepen we langs het spoor richting machu picchu en hierdoor leek er maar geen einde te komen aan de route. Uiteindelijk waren we om 1745 uur met onze bagage in het hotel waar we eindelijk onder de warme douche konden. Ingeborg was zo blij dat ze iets te enthousiast de warme kraan open draaide waarna de kraan eraf viel en het water zo uit de muur spoot. Dirk jan moest de boel natuurlijk redde maar na 5minuten proberen had ook hij de kraan er nog steeds niet op en moest Ingeborg maar weer aankleden en naar de receptie rennen om ons te komen redden. De juffrouw zei dat het niet erg was en sloot even het water af waarna de kraan er zo opgedraaid kon worden. Ze zei dat de kraan maar een klein stukje open hoefde haha. Na een heerlijke douche gegeten en gauw weer naar bed want dit keer moesten we om 4.30 uur bij de bushalte staan om in de rij te gaan staan om in de eerste bussen naar machu picchu te zitten. Vanmorgen stonden we dus braaf om 4.30 uur bij de bushalte, stonden er al zeker een man of 100 voor ons. Zucht... Het regende pijpenstelen en het was donker maar gelukkig stonden we precies onder een afdakje van een restaurant in de rij dus hebben een uur droog gestaan. Toen om 5.30 uur met de 3de bus naar Machu picchu en toen het licht werd em het nog steeds hard regende werd duidelijk dat het heel zwaar bewolkt was, met veel laag hangende bewolking waardoor je niets zag. Na 2 uur stopte het met regenen en werd het zicht wel wat beter maar eigenlijk is het bijna heel de dag zwaar bewolkt gebleven. Uiteindelijk is dirk jan de Machu pichu mountain nog opgeweest maar van daaraf kon je helemaal niets zien want die is de hele dag in de wolken blijven hangen. Toch was het super indrukwekkend en mooi om deze inka stad te bekijken en om te zien hoe slim en wel doordacht het geheel gebouwd is. Nu is het wachten om de trein naar cusco waar we vanavond om 22 uur ongeveer aan zullen komen. Morgen nog een dag in cusco om bij te komen en om nog wat dingen te bezichtigen en dan vertrekken we woensdag met de bus naar Lima. Deze rit duurt bijn 24 uur.

• 28 Juli 2014 - 08:51

Mieke:

Hoi Dirk-Jan en Ingeborg.
    wat een mooi verhaal en wat een belevenis, erg leuk om dit allemaal te lezen. Hopelijk is Ingeborg wel weer opgeknapt na al die misselijkheid.Hopelijk hebben jullie ook heel veel foto's gemaakt zodat wij jullie reis ook nog kunnen bekijken. Wat jullie schrijven is al geweldig maar nu willen natuurlijk ook wel wat zien.
    geniet nog even verder want dit is jullie laatste week.
    Groetjes en een dikke knuffel van Papa en Mama xxxxxx